November 30, 2014 Affiliate Tipy Weby / landing page / squeeze Wordpress 11

Před pár dny jsem začal se seriálem tvorby MFA webu, ale uvědomil jsem si, že jsem vynechal úplné základy, které by mohly zajímat lidi, kteří se v oboru ještě nijak nepohybují a chtěli by postavit teprve svůj první web. Věřím, že tento článek vše osvětlí a přiučí v něčem i pokročilé.

První díly už jsou na blogu sepsány. Mám už návštěvnost, nějaké cíle a plán. Jenže jsem úplně přeskočil ten základ. Něco málo jsem zmínil a budu postupně pouštět v průběhu seriálu, ale je dobré to mít i někde pohromadě.

Jaká je motivace mít a dělat MFA weby

Možná jste v posledních měsících četli o koncích tohoto “odvětví”, o nástupu authority sites atd. MFA jako pojem už na internetu nenajdete dva tři roky (teď už to najdete pod jinými názvy, ale vždy je to v podstatě totéž). Jaká je motivace mít MFA web, který ze své podstaty má mít krátkou životnost?

Začátek k větším věcem “s přidanou hodnotou”

Není podle mě dobré hned mířit na super těžké a náročné projekty, které spolknou stovky hodin času a vyžadují grafika, programátora atd. MFA je k tomu vhodné. Osaháte si proces, uděláte chyby a prostě se učíte v tom chodit. Navíc nebudete demotivováni dlouhým trváním než něco reálně stvoříte.

Zjistíte, jak ošálit vyhledávače

Nemyslím žádné zakázané taktiky, ale i ty je dobré objevit :). Stále se lze umísťovat s webem na kterém je jen obsah. Naučíte se psát tak aby to bylo pro lidi i vyhledávače. Nebo jen pro vyhledávače. Jeden váš web vám dá víc než tisíc přednášek z Barcampu o SEO nebo z článků z Mozu…

Vytvoříte si budget

Podstata těchto webů je investovat málo a vydělat násobky. Není problém udělat z pětistovky(doména a hosting) tisícovku, nebo desettisíc(cíl seriálu). MFA je cesta, jak přeskočit všechny mezičlánky, které až tak nepotřebujete a postupně se to doučíte sami (SEO, linkbuilding, copywriting, WordPress).

Levně a rychle si odzkoušíte vaše teorie

Nemám moc radost z různých rozhovorů s autoritama z oboru, kteří pouze demotivují k činnosti. Opravdu pro začátek nepotřebujete mít web za sto tisíc. Jde postavit i za pár korun a to je částka, za kterou si odzkoušíte, co jen chcete. Vyjde? Fajn. Nevyjde? Vyjde příště. Ale pořád jste max. pár stovek korun v mínusu.

Základy pro budoucnost

Ať už budget pro placený traffic nebo pro outsourcing nebo prostě jen na takový web umístíte odkaz na svůj větší/další web a pomůžete si. Z MFA webíku můžete prodávat odkazy nebo si tvořit odkazy pro své weby.

Pasivní příjem

Neexistuje??? Pro mě je pasivní příjem ten, u kterého už nemusím být = mám web, kterému jsem se věnoval třeba 2 hodiny při začátku a od té doby jsem na něj nesáhl = pro mě je to pasivní příjem, když tedy nějaký je. “Aktivní příjem” je ten, kdy mi někdo zaplatí za hodinu svého času rovnou.
Když máte síť MFA webů, můžete mít solidní příjem.

Téma webu

O čem vytvořit web, aby něco vydělal? O atraktivním tématu, kde je potenciál… Je asi pět různých směrů (některé se překrývají), jak přijít na svou “niche”.

Trend

Něco co frčí a bude frčet třeba rok, půl roku. Typické jsou různé diety, cvičení (pilates, zumba, crossfit), pak možná nějaká hudební kapela (one hit wonders).

Sezónnost

Když něco frčí na podzim, na jaře nebo v zimě – dovolená, móda, mistrovství ve fotbale

Téma tady a teď

Je to téma, které jsem si vybral já pro svůj seriál. Sem zařaďme televizní pořady, filmy, knihy.

Vím, že se dostanu na první pozice

Nevím na kolik to vycítí začátečník, ale pokud jste v tom nějaký čas, zjistíte, kudy to půjde a kudy ne. A nemusíte mít ani žádné nástroje typu ahrefs nebo majestic. Vycítítíte to z výsledků hledání.

Sem nepatří některé podtémata hubnutí, finance, půjčky, hry, sázky, ale určitě je i tam prostor.

Co mě baví

Může být dobré i pro budoucnost, kdy na stejné téma vytvoříte síť MFA, blogů či autority webů. Může to být cokoliv, kde je potenciál peněz. (v USA snad cokoliv, v ČR je to částečně omezené)

Jsou tam peníze? Jak si to ověřit?

Podívejte se na ceny prokliku v skliku nebo google adwords, pokud tam je třeba 3-5 Kč a více je to celkem v pohodě obor. Pokud jsou na toto téma nějaké affiliate programy, pak fajn. Má to cenu.

Cenou prokliku se u nás, ale moc neřídím, ale pro zahraničí bych jej použil, protože jej až tak dobře neznám.

Obsahový marketing

“Buzzword”, který je strašně cool a tak jsem ho použil i já. Je dobré si vytyčit obsah poté co najdete téma.

K tomuto mám snad jen tři metody, odkud těžit.

Opět je to Sklik a jeho nástroj na klíčové slova, která mi pomohou v určování nadpisů, title, štítků a třeba si pomocí něj vymyslím deset článků/stránek.

Méně používám Adwords Planner, protože je pro tohleto podle mě horší než Sklik, který je daleko přehlednější a má pro ČR asi více dat… V Adwords najdete tam v podstatě totéž co v skliku, v některých oborech, ale najdete třeba více.

Třetí je konkurence. Cítíte, že je jejich obsah špatně optimalizovaný? Udělejte to lépe a budete před nimi. Kašlete na autoritu, lze porazit i větší web MFAčkem. Pozice v SERPu jsou o srdci ne o odkazech 😀

Jak psát obsah

Máme třeba 10 – 12 témat, které můžete natřískat do webu. Napište tři až čtyři články. Nepotřebujete toho víc na začátek. Udělejte web, jak ho mají rádi vyhledávače (pro nás stačí seznam) a sledujte, jak se obsah chytá. Nezapomeňte jej nacpat do indexu.

Nejpozději do třetího dne od vložení do indexu byste měli mít nějakou návštěvnost (jednotky i desítky denně). A měli byste na některé slova být na první straně Seznamu.

Pokud ne, udělali jste něco špatně. Napište další obsah, kde si odzkoušíte něco jinak. A opět necháte tři dny na Seznamu. Opakujete tak dlouho a experimentujte než se to chytí. Upravujte starší obsah. Je to o testování.

Netravte s obsahem tři dny. Tohle musí být rychlovka. Za hodinu máte první obsah a to stačí na testování vod. Kvalita se přeceňuje a bere si ji do huby každý (a není nikde definována).

Jak získat z webu peníze (monetizace)

Stará MFAčka jela na Adsense nebo si pamatuji i Invii. Teď už je to mix všeho možného. Projděme si to postupně.

PPC – Adsense a Sklik

Umístíte na web blok s reklamou, kterou si vygenerujete v systému a dostáváte odměnu za proklik. Mám průměr mezi 3-4 korunami za proklik na českých webech. Je to taková easy forma monetizace, někde je i výnosnější než affiliate.

Affiliate

Umístíte banner či odkaz na web a získáte odměnu za prodej, který bude uskutečněn na webu, který promujete (návštěvník proklikne odkaz, dostane se na e-shop, nakoupí a vy dostanete procenta z jeho nákupu).

Je dobré volit oborový affiliate – pokud je web o knize, pak tam nahoďte affil na knihy, pokud je to o hubnutí, pak třeba výživový poradce, knihy o hubnutí,…
Většinou je tento způsob výdělku výnosnější než Adsense.

PR články

Na MFA není to moc časté, ale může se stát, že vás někdo osloví s tím, ať mu vydáte článek na vašem webu. Máte celkem snadno pár stovek v kapse. Můžete i nabídnout tuto formu, když si věříte natolik, že PR článek třeba ranknete na top pozicích Seznamu.

Technické věci

Zatím jsme měli spíše věci, které zvládneme s papírem a tužkou nebo v hlavě. Teď už ale k tomu, jak postavit web, něco k doméně, k hostingu.

Na čem poběží?

Nejoblíbenějším a nejvhodnějším bude WordPress. Pro úkony dříve uvedené (úpravy textů, zkoušení) je to nejrychlejší způsob. Jedná se o jednoduchý systém, který zvládne ovládat i cvičená opice. Návodů na něj je všude milión.

Druhým řešením je jít do klasiky html + css, ale pokud jste nikdy nekodovali web, nevolte tuto variantu. Akorát se demotivujete nutností učit se kodovat. Pokud děláte kod denně nebo jej máte v krvi, může to být někdy vhodnější varianta. Rychlost webu i bezpečnost (a náročnost na hosting) je jednoznačně na straně html + css.

Hosting

Klidně vám doporučím nejlevnější variantu WEDOSu, stačí vám to bohatě na vaše první pokusy. Máte možnost mít za 360Kč ročně na hostingu dvě domény = 180Kč/ks.

Jsou i další hostingy nebo třeba možnost serveru, ale pro začátek stačí Wedos.

Pokud chcete jen html+css, pak jděte jen do free hostingu, který dostanete u Subregu při registraci domény.

Doména

Není až tolik důležitá, stejně tak není podstatná ani koncovka. Pro ČR je však nejpřijatelnější CZ, ale není problém jít do info, com nebo levné eu domény.

V doméně zkuste mít zmíněno klíčové slovo, které jste si našli v skliku nebo vám napadne jako první k danému oboru. Klíčové slovo v doméně pomáhá lepším pozicím.

Registrujte u WEDOS nebo Subregu.

Kolik mě to bude stát a kolik si vydělám

První část vám dokážu zodpovědět.

Vaše výdaje jsou pouze za hosting a doménu, pokud si to budete dělat sami. Tzn. doména cca 150 Kč a hosting cca 360 Kč = 510 Kč za rok. Tedy celkem málo. Nejsou to statisíce.

A co ten výdělek?

Nemám rád lidi. (Ok trochu definuji které) Kteří se ptají nejdříve, na to kolik jim to hodí, než udělají vůbec nějaký krok. Pokud chcete garanci peněz, tady ji nedostanete.

Jen obecně k tomuto mohu říct, že nikde není dané, že váš web musí být indexován (vyhledávače jsou soukromé a mohou si tam zařadit koho chtějí a umísťovat, jak chtějí) a na váš web budou chodit lidé, kteří vám nechají vydělat – klikat na odkazy, nakupovat na e-shopech atd.

Ne každé téma a každý web bude ten, který vám vydělá, ale když jich uděláte deset, jeden z nich může být bomba, která vám vydělá na náklady všech zbylých devíti webů.

Někdy je to téma prostě špatné a je třeba jít na další. Vycítíte to rychle viz výše.

Lze se dostat i na stovky/tisíce korun denně s jedním webem (a kvalitní obsah, autorita webu ani design v tom nemusí hrát žádnou roli).

A první je třeba něco udělat, vytvořit web, než vám někdo klikne na reklamu, nakoupí přes vás. Na internetu není nic až tak jednoduché.

Pro dnešní článek je toho už moc, další info hledejte v pokračování seriálu.

Sledujte mě na Twitteru a odebírejte newsletter, pokud nechcete přijít o další článek nebo “inside” tip.

Nebojte se mě ani zeptat. (Formulář v menu)