Monetizujeme cestovní weby

Jednu z největší skupin webů tvoří na internetu bezesporu cestovní weby. U nás jsou tuny webů o last minute do Chorvatska, Itálie nebo třeba eurovíkendech. Nechybí ani spousta wiki webů, kde se nedozvíte nic jiného než údaje o rozloze země a počtu obyvatel, to je málo pro návštěvníka, ale to není cílem článku. Nabízím několik tipů, jak vydělat na webu s cestovní tématikou. Cize by to znělo monetizace.

Existuje spousta webů o výdělku na netu, ne mnoho jich jde dále než ke klikačkám, ale sem tam se zmíní o možnosti provizních systémů. První krok je tedy provize.

Provizní systémy – affiliate

Pokud byste pochybovali o síle této metody, pak jste asi skeptikem a myslíte si, že provize existují jen ve státních zakázkách. Pravda je jinde. V tomto oboru marketingu se točí obrovské peníze a je třeba ukousnout něco i pro sebe.

U nás není moc programů, které by platily za přivedení zákazníka třeba na zájezd. Je tady Invia.cz, která není nejideálnějším řešením(viz. Twitter nebo nespokojené názory zákazníků na webu i v TV), a je tady affiliate Dovolena.cz od Student Agency(bohužel jede přes CJ.com – nutnost platcovství DPH). Dále jsou tu spíše menší nevýrazné zájezdové weby, ale je tu i tato možnost. Zájezdy tedy nic moc, pokud se zaměřujete na českého zákazníka.

Jiná situace je u letenek. Tam máme možnost vydělávat s kralovna.cz, letuska.cz, pelikan.cz nebo jinými přes CJ.com nebo zanox.com atp. Jedna z možností, jak vydělat s webem o cestování. Nutno myslet na tematičnost. Pro web o Řecku nabídnout levné letenky právě tam. Je stále velká skupina, která možnost nákupu letenek nechává na cestovkách, takže nutno mířit na turisty samotáře.

S ubytováním je to podobné jako s letenkami. Spoustu přeprodejců, možno vybírat i zahraniční provozovatele a lokality přizpůsobovat zájmu návštěvníků.

Procentuálně se provize pohybuje na úrovni 5-10% z dohodnuté provize mezi prodejcem a leteckou společnosti/hotely/…

PPC

Občas nezbude nic jiného než nasadit nějaký PPC systém jako Adsense nebo Sklik. V oblasti cestovního ruchu jsou ceny za proklik solidní a může se někdy jednat o výnosnější metodu než je affiliate. Zvláště pak na webech, kde zaženete návštěvníka někam, odkud není cesty zpět a raději klikne na Adsense. Zmatený návštěvník bude rád, že je pryč a vy také, že klikl.

Při rozsazování bloků s Adsense i Sklikem je nutno rozmístění promyslet a raději méně než více. Umístit do článku a do sidebaru nebo nad obsah se může jevit jako optimální řešení. Pokud ale plácnete tři bloky do tří odstavcového textu, nikdo vám nepoděkuje.

Výhodou PPC je výdělek takřka okamžitý. Není nutné čekat na zaplacení zájezdu/letenky a do několika chvil máte započítány eura/koruny. V oblasti cestování je dostatek klientů, není třeba se obávat nerelevantních reklam.

Bannery a odkazy

Cestování a dovolené jsou témata, kde je tvrdé konkurenční prostředí. Toho můžete využít ve prospěch i vy a váš web. Nabídněte za úměrnou cenu reklamní plochu, např. banner, nějaké cestovní kanceláři nebo agentuře. Možná se vám ozvou sami. Pokud bude web navštěvovaný a bude mít ranky můžete se dostat na příjemnou částku, která zajistí provoz webu třeba na další rok.

Obdobné je to s odkazy, které bývají levnějším způsobem propagace. Jednorázově vyděláte za jeden odkaz méně, ale můžete jich prodat třeba pět. Vlivem nižší ceny může být úspěšným kanálem pro prodej ads.ranky.cz nebo budou mít zájem i menší hráči na trhu. Nebo nějaký velký cestovatelský projekt.

PR články

Pro leckoho nemorální výdělek, ale nabízí se. Pokud máte armádu webů, kterou nijak neaktualizujete, tento způsob není pro vás. Máte-li však blog o letenkách, městě či zemi, nabídněte restauraci, atrakci nebo jiným umístění článku na webu. Nenuceně tak rozšíříte obsah a třeba čtenář bude rád za tento tip. S letenkou to může být na podobné bázi.

Alternativy

Možná by stálo za to uvažovat i o něčem neobvyklém. Myslím, že by stálo za to uvažovat o napsání knihy o dané zemi, pokud jste tam bydleli půl roku a více. Popíšete zázemí, vztahy, zkušenosti, tipy pro čtenáře. Je to sice náročné, ale hodnotné. Dovedu si představit distribuci přes web po zaplacení 50 nebo 100 Kč za ebook. Nestojí za to zadlužovat se tiskem nebo dalšími náklady spojenými s papírem. Ebook je populárním formátem a pokud budete odkazovat z webu na knihu a z knihy na web, čtenáře to donutí si koupit tu knihu.

Další alternativou může být sestavení zájezdu. Nehrajte si na cestovku. Nechte vyplnit formulář, co chtějí vidět a tak dále. Vy sestavíte program na míru a doporučíte tu leteckou společnost nebo hotel. Můžete tržit, jak z provizí, tak ze služby “na míru”. Myslím, že by se něco takového mohlo chytnout. Zvláště vysvětlíte- li dobře nutnost vašeho řešení (nižší cena, možnost změny programu, nevázání se na cestovku,…).

Máte-li nějaký tip, jak využít web pro vlastní kapsu, podělte se o něj. Třeba někdy příště napíšu další díl z jiného oboru…


Comments

  1. Dobrý článek. Chtěl bych jen doplnit, že affiliate program od Letušky již skončil a seznam všech affiliate programů na toto téma naleznete na http://1affiliate.cz/kategorie/affiliate-programy/kategorie/cestovani-a-doprava-affiliate/

  2. Oblast cestovních webu se monetizuje dobře, v článku si celkem přehledně uvedl mnoho cest jak to udělat. Bohužel tato oblast je vysoce konkurenční a udělat navštěvovaný cestovní web mi příjde stejně náročný jako třeba u financí.

  3. Pravda je taková že se cestovatelské weby monetizují dost blbě. Ještě před pár lety to šlo. To nebyla taková konkurence. Problém je i v tom, že hodně lidí nemá na dovolenou peníze.

  4. Je možné se zapojit také do tohoto provizního systému http://cleverad.cz a nebo i na mém osobním blogu radím jak z webů získat co nejvíce peněz 🙂

  5. Dobrý den,
    rád bych uvedl relevantní odkaz na cestovní affil Tixik – porovnáváme hotely od providerů z celého světa, celé to běží od A-Z na vlastní technologii. Odkaz na poměrně rozsáhlý článek o affiliate je zde :
    http://blog.tixik.com/co-je-affiliate-program/

Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *